ابوذر غفارى از حضرت رسول اکرمصلى الله علیه وآله وسلم روایت مىکند که آن جناب فرمود «زمین در مرگ مؤمن تا چهل صباح گریان است» و زرارةبن اعین شیبانى(ره) که از اکابر فقهاى شیعه و محدثان با عظمت امامیه است از حضرت امام صادقعلیهالسلام روایت کرده است که آن حضرت فرمود « آسمان براى امام حسینعلیهالسلام چهل روز گریه کرد و علامت این گریه آن بود که در این مدت هنگام صبح آسمان خونآلود مىشد، و زمین نیز چهل روز گریه کرد و آفتاب هم چهل روز که علامت آن طوفانهاى سیاه و کسوف و سرخى در زمین و آسمان بود»
و نیز فرمود «ملائکه نیز چهل روز بر آن حضرت گریستند و زنان بنىهاشم خضاب نکردند و روغن بر سر نکشیدند و چشمها را سرمه نزدند، تا آنگاه که سر عبیدا.. . بن زیاد را براى ما آوردند، و ما همواره با چشم گریان هستیم و مصیبتحضرت امام حسینعلیهالسلام را فراموش نمىکنیم». و این چنین است که شیعیان تا اربعین آن حضرت از شادى و خوشنودى و سرور خوددارى مىکنند. حتى در غیر مسلمانان نیز این عادت در مورد درگذشتگانشان مراعات مىشود بخصوص که از بزرگان آن قوم باشد.
|
ابوذر غفارى از حضرت رسول اکرمصلى الله علیه وآله وسلم روایت مىکند که آن جناب فرمود «زمین در مرگ مؤمن تا چهل صباح گریان است» و زرارةبن اعین شیبانى(ره) که از اکابر فقهاى شیعه و محدثان با عظمت امامیه است از حضرت امام صادقعلیهالسلام روایت کرده است که آن حضرت فرمود « آسمان براى امام حسینعلیهالسلام چهل روز گریه کرد و علامت این گریه آن بود که در این مدت هنگام صبح آسمان خونآلود مىشد، و زمین نیز چهل روز گریه کرد و آفتاب هم چهل روز که علامت آن طوفانهاى سیاه و کسوف و سرخى در زمین و آسمان بود»
و نیز فرمود «ملائکه نیز چهل روز بر آن حضرت گریستند و زنان بنىهاشم خضاب نکردند و روغن بر سر نکشیدند و چشمها را سرمه نزدند، تا آنگاه که سر عبیدا.. . بن زیاد را براى ما آوردند، و ما همواره با چشم گریان هستیم و مصیبتحضرت امام حسینعلیهالسلام را فراموش نمىکنیم». و این چنین است که شیعیان تا اربعین آن حضرت از شادى و خوشنودى و سرور خوددارى مىکنند. حتى در غیر مسلمانان نیز این عادت در مورد درگذشتگانشان مراعات مىشود بخصوص که از بزرگان آن قوم باشد. |
حال چه رسد به شخصیتى چون حسینعلیهالسلام که آثار عملى و نتایج قدمى در راه رفاه و آسایش دینى و دنیوى انسانها داشته و در اصلاح جامعه از جان گذشتگى نشان داده و نهضتى بر علیه ظلم و ستم و براى از میان بردن ظالمان و ستمکاران روزگار برپا کرده باشد که در اثر آن اسلام و قرآن را زنده نگاه داشته و دین الهى را از دستخوش دشمنان سرسخت آن نجات داده و زحمات خاتم انبیاءصلى الله علیه وآله وسلم را نگذاشته تا به هدر رود و بازیچه بنىامیه - این شجره ملعونه - گردد و با خون خود درخت توحید را سیراب نموده و اجازه نداده تا در نتیجه ظلم و جور و بىدینى و اشاعه فحشا و منکر بنىامیه خشک شود و خون دل خویش را در راه خدا بذل کرده تا مردم را از حیرت ضلالت و گمراهى در اثر تسلط بنىامیه و اشغال مقام خلافت الهیه از سوى آنان پیش آمده بود برهاند. و اگر آن نهضت مقدس نبود، از اسلام به غیر از اسلام اموى و از دین بجز دین یزیدى و دین تشریفاتى و ساخته بنىامیه چیزى باقى نمانده بود.
و شیعه همیشه و در تمامى روزهاى سوگوارى حضرت سیدالشهداءعلیهالسلام و از آن جمله روز اربعین آن حضرت، در تظاهر به زیارت و اقامه ماتم و عزادارى کوتاهى نکرده و نباید بکنند و از اینجاست که امام حسن عسکرىعلیهالسلام زیارت اربعین را از علایم ایمان شمرده. آرى، تنها زیارت اربعین سیدالشهداءعلیهالسلام است که مؤمن خالص را از دیگران تمیز مىدهد، و دوستان اهل بیتعلیهمالسلام را از غیر آنان جدا مىکند. و مؤمن واقعى کسى است که نگذارد آثار هضتحسینعلیهالسلام فراموش شود و در قدردانى و شرکت در هدف آن حضرت کوتاهى نورزد. پیروان و دوستان امام حسین علیهالسلام امیدوارند تا از این طریق مشمول این حدیث نبوى شوند که جابر بن عبدالله انصارى - از صحابه رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم و نخستین زائر قبر حضرت ابىعبدالله در اولین اربعین سیدالشهداء - روایت کرده است; «کسى که قومى را دوست دارد با آنها محشور مىشود و کسى که عمل قومى را دوست دارد با ایشان شریک مىباشد منبع: اخبار شیعه |